onsdag 30. mars 2016

Lenge siden sist

Nå er det en stund siden jeg har blogget, så det er på tide med et nytt innlegg. Siden sist har vi funnet på mye og jeg har vært på jobb. Forrige uke og denne uka har jeg jobbet seint, noe som har vært veldig lærerikt, men siden det er mindre å gjøre på kveldene enn på dagen har noen av dagene blitt veldig lange. Fra mandag til onsdag har de a la carte på hotellet, dette er noe jeg ikke er så vant med i Norge så det er veldig lærerikt og morsomt.
Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om typiske matretter fra Østerrike. Jeg får dessverre ikke tatt så mye bilder på jobb.
Snitzel: dette er vel en av de mest typiske rettene fra Østerrike. Den kan lages med kalv, svin og kalkun, kalv er den mest klassiske, men også den dyreste versjonen.
Kurbiskernöl: dette er noe jeg ikke hadde sett før jeg kom hit, men det er altså gresskarkjerneolje. De kaller det det sorte gullet her i Østerrike, og man kan bruke det på nesten alt! Det er mest vanlig å bruke det i salater, men vi har også brukt det i kaker, og jeg har også smakt is med kurbiskernöl!
Käferbohnen: dette er en slags bønne som jeg ikke hadde sett før jeg kom hit, den ganske stor, og må ligge i bløt over natten, så kokes og lages f.eks salat. I salaten vi lager på jobb bruker de kurbiskernöl.
Rindsuppe med frittatten eller leberknödel: rindsuppe er oksesuppe. Frittatten er pannekaker uten sukker som kuttes i kjempetynne strimler og has i suppen. Knödel er litt vanskelig å forklare, men de bruker tørket brødkrutonger som de blander med egg, melk, krydder og i dette tilfelle lever. Det må ligge å bløte seg opp og formes til runde baller, så kokes de. De har noe som heter serviettenknödel, og det er samme prinsipp bare uten lever. De formes til lange "pølser" og dampes i ovn. De blir skjært i tynne skiver før servering.
Nockerl: dette er en slags melbolle. Det lages av egg, mel, salt, vann og krydder. Dette brukes F.eks i suppe.
Käspätzle: dette er samme prinsipp som nockerl. Etter de har kokt has de i en gryte sammen med fløte, løk, krydder og ost. Dette kokes opp og smakes til. Retten gratineres i ovn og serveres med fritert løk. Det er en veldig smakfull rett, men så mettende!
Strudel: strudel kan lages med nesten alt! Alt fra den mest klassiske apfelstrudel, til grønnsaksstrudel eller med kjøtt. Prinsippet er det samme, man fyller en strudelteig med ønsket fyll, ruller den sammen, pensler med egg og steker i ovn.
Her er noen eksempler på det typiske østerrikske kjøkkenet.



Vi har vært å sett på noen hester som er av rasen lippizzianer.





En liten tur i stadtpark

Bilde av det varme kjøkkenet



Et fint opp ned bilde av kaldkjøkkenet (haha) 


Jeg vet ikke om man ser det så bra men her er a la carte menyen og under er ukemenyen for lunsj 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar